Dankzij de huidige omvang en diversiteit van de softwaremarkt, is er voor iedere organisatie tegenwoordig wel een geschikt systeem te vinden. CRM-software voor sporten stelt u in staat om eenvoudig de ledenadministratie te beheren en biedt mogelijkheden om gerichte marketingcampagnes te creëren. Ook voor sportverenigingen, die doorgaans moeten werken met een krap budget.
Wat is CRM-software?
CRM, voluit Customer Relationship Management, beschrijft de consistente wijze waarop een organisatie zich richt op haar klanten. CRM-software stelt u in staat om alle klantrelatieprocessen in kaart te brengen. Hierdoor weet u duidelijk wie uw klanten zijn en waar ze behoefte aan hebben, zodat u hier gericht op in kan spelen.
De diversiteit van de softwaremarkt heeft er voor gezorgd dat er voor iedere organisatie wel een geschikt systeem bestaat. Echter verschillen de inhoudelijke functies vaak van elkaar, omdat iedereen weer behoefte heeft aan iets anders.
CRM voor sportverenigingen
Sportverenigingen hebben baat bij een niet al te ingewikkeld, en vooral niet al te prijzig systeem. Doorgaans wordt de software gebruikt om zich te richten op potentiële, nieuwe leden. Daarnaast hechten sportverenigingen ook waarde aan een module waarin gegevens van bestaande leden eenvoudig gewijzigd en vastgelegd kunnen worden. Laten we eens kijken naar de populairste modules voor sportverenigingen:
Sociale media.
Sportverenigingen hebben doorgaans niet de tijd en/of middelen om uitgebreide marketingcampagnes op te stellen. Adverteren is duur, maar sociale media zijn gratis. CRM-systemen voor sportclubs bevatten daarom ook vaak een social CRM, waarmee u sociale media in kan zetten voor marketingdoeleinden. De module laat u ook direct zien hoe effectief uw inspanningen zijn geweest.
Ledenadministratie.
Ledenadministratie is een tijdrovend proces. Hier wilt u dus zo min mogelijk tijd aan besteden, maar het is wel ontzettend belangrijk dat dit goed en zorgvuldig wordt gedaan. Daarnaast is het ook belangrijk om de interacties met uw leden overzichtelijk in kaart te brengen, zodat u bijvoorbeeld kan zien welke vragen zij in het verleden hebben gehad.
Een geautomatiseerd mailprogramma maakt doorgaans ook onderdeel uit van deze module. Omdat u alle contactgegevens reeds hebt samengebracht in de CRM-omgeving, kan u dankzij het mailprogramma de nieuwsbrief bijvoorbeeld met slechts één druk op de knop bij al uw klanten in de mailbox krijgen.
Betalingen.
Sportverenigingen moeten het hebben van maandelijkse of jaarlijkse contributie van hun leden. Er zijn verder doorgaans geen overige inkomsten. Het is dus belangrijk dat de CRM-module ervoor zorgt dat u de betalingen eenvoudig, zonder al te veel gedoe in kan zien en kan verwerken. Het moet u in staat stellen om snel in te zien wie al aan de betalingen heeft voldaan, en wie niet. Geautomatiseerde processen in de module kunnen niet-betalende leden reminders sturen om hier wel aan te gaan voldoen.
Bent u benieuwd wie u eventueel zou kunnen helpen aan een gloednieuw CRM-systeem? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier op de vergelijkingspagina in om te achterhalen welke aanbieders u hiermee van dienst zouden kunnen zijn!